رمبرانت ون راین (1606-1669) یکی از جالب ترین هنرمندان تمام دوران
رمبرانت ون راین نقاش هلندی قرن 17 ام و یکی از جالب ترین هنرمندان تمام دوران بود. نقاشی های او سرشار از درام، تضاد بین نور و تاریکی و قلم موی تجربی است و در سراسر جهان مشهور است. تصاویر پویا و اصیل او هنوز هم امروزه مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. آثار رمبرانت به طور باور نکردنی متنوع است. او عمدتا نقاشی های تاریخی و پرتره می کشید، اگرچه منظره و طبیعت بی جان نیز نقاشی می کرد. رمبرانت در طول دوران حرفه ای خود 300 نقاشی و چاپ های بسیاری را خلق کرد.
زندگی در لیدن و آمستردام
رمبرانت در لیدن به دنیا آمد و پسر یک آسیابان بود. او نقاشی را نزد هنرمندان یعقوب وان سواننبورگ (1571-1638) در لیدن و پیتر لاستمن (1583-1633) در آمستردام آموخت. حدود سال 1625 رمبرانت به طور مستقل در لیدن شروع به کار کرد، اما پس از چندسال به آمستردام نقل مکان کرد.
پیتر لاستمن، یحیی تمعید دهنده در حال موعظه، 1627
سال های اولیه در نقاشی های رامبرانت هنوز می توان تاثیر استادش، پیتر لاستمن را مشاهده کرد. اما خیلی زود سبک او تغییر کرد. رمبرانت با تمرکز بر حرکات دست، تحرک بیشتری به نقاشی هایش بخشید. او با تضاد های تند بین روشنایی و تاریکی، تصاویر را پرتنش تر و دراماتیک تر کرد. رمبرانت همچنین در استفاده از رنگ دقت زیادی داشت. او فقط در مهم ترین نقاط از رنگ های بسیار قابل توجه استفاده می کرد. نقاشی های اولیه او جزئیات زیادی دارند. او سبک نقاشی رهای خود را تا بعد ها توسعه نداد.
عکس های برهنه
برخلاف دیگر نقاشان آن زمان، رامبرانت ایده آلی از زیبایی را نقاشی نمی کرد، بلکه زنان واقعی از جنس خون و گوشت را به تصویر می کشید. او آن ها را همان گونه که بودند نشان می داد. گاهی اوقات حتی می توانید جای جوراب هایی را که به تازگی از پا درآورده اند ببینید.
رمبرانت ون راین، سوزانا، 1636
تکنیک
رمبرانت همیشه با بافت رنگ و احساسی از فضا که به او امکان خلق آن را می داد، آزمایش می کرد. او قسمت هایی از تصویر که نور در آن بود را با رنگ غلیظ و بافتی می کشید. وقتی نور بر روی این قسمت ها می تابد، به نظر می رسد که آن ها را به جلو می آورد. طوریکه انگار می توانید آن هارا بگیرید. در مناطق تاریکتر رنگ ها را نازک تر و شفاف تر می کشید.
شهرت
برجسته ترین دوران شهرت رمبرانت بین سال های 1635 تا 1642 بود. او در خیابان بره سترات ( که اکنون یودنبره سترات نام دارد) خانه ای بزرگ خرید و زندگی اشرافی داشت. او با دختر شهردار، ساسکیا اویلنبرگ، ازدواج کرد و آنها چهار فرزند داشتند. در این دوره او بزرگترین پروژه کاری خود را نیز آغاز کرد: گشت شبانه.
در این دوره رمبرانت همیشه نفس گیرترین لحظات داستان را با احساسات فراوان به تصویر می کشید. او با تضادهای قوی بین نور و تاریکی، حرکات جسورانه و افتادن اشیا تصویر را حتی دراماتیک تر می ساخت.
اراده قوی
رمبرانت مردی با اراده قوی بود. از 1633 به بعد او نقاشی های خود را فقط با نام کوچک خود امضا می کرد که برای یک هنرمند هلندی غیر معمول بود. فقط استادان ایتالیایی مانند رافائل، لئوناردو داوینچی و تیتان این کار را می کردند. رمبرانت به وضوح معتقد بود که نام اودر همان ردیف نام آنها قرار دارد.
رمبرانت 25 نقاش را آموزش داد، از جمله گریت دو، گوورت فلینک و فردیناند بول. رمبرانت به عنوان یک نابغه شناخته می شد و تا پایان عمر همیشه مشتریان زیادی داشت که به او سفارش نقاشی می دادند.
مجموعه
رمبرانت کلکسیونر پرشوری از آثار هنری بود. او نقاشی ها، طراحی ها، چاپ ها و قالب های مجسمه های یونانی و رومی را در اختیار داشت. مجموعه او همچنین شامل اشیا عجیب و غریب و اقلام تاریخی (مانند حیوانات تاکسیدرمی شده، صدف ها و مواد معدنی)، آلات موسیقی و سلاح ها می شدو او از بسیاری از این اشیا در نقاشی های خود استفاده می کرد. برای افراد ثروتمند داشتن چنین کلکسیون بزرگی از اشیا رایج بود. ازدواج او با دختر شهردار و خانه باشکوهش نیز نشان می دهد که رمبرانت، پسر آسیابان، خواهان جایگاه اجتماعی بالاتری بود.
رمبرانت وین راین، درس کالبد شکافی دکتر نیکلاس تولپ، 1632
سبک متاخر
رمبرانت نقاشی شب نگهبانی را در 1642 به پایان رساند و تقریبا ده سال پس ازآن نقاشی های بسیار کمی خلق کرد. پس از آن سبک او تغییر کرد. تصاویرش، آرام تر شدند، با تمرکز بیشتر بر حالت ها و حرکات ظریف، مانند دو دست که به آرامی یکدیگر را لمس می کنند.
تکنیک نقاشی او نیز تغییر کرد، با قلم مویی زنده تر،ضربه های طرح وار و خطوط نامشخص. او گاهی رنگ را آنقدر ضخیم می زد که به نظر میرسد مجسمه سازی شده است، در حالی که قسمت های دیگر را کاملا ناهموار رها می کرد. در نتیجه، نقاشی های متاخر رمبرانت گاهی به نظر می رسد که ناتمام هستند.
خود تبلیغی
رمبرانت تلاش آگاهانه ای برای مشهورترشدن به عنوان یک هنرمند انجام داد. او تعداد بسیار زیادی پرتره خود را خلق کرد که می فروخت. بنابراین خریداران صاحب پرتره ای از یک هنرمند مشهور و همچنین نقاشی ای با تکنیک شگفت انگیز رمبرانت می شدند. او همچنین صدها اثر حکاکی شده تولید کرد. او می توانست از هر صفحه ده ها نسخه چاپ کند و این به او اجازه می داد تا به مخاطبان بسیار بزرگتری دست یابد. حکاکی ها و پرتره های خود نگاره نقش بسیار مهمی در مشهورتر شدن رمبرانت به عنوان یک هنرمند، هم در هلند و هم در خارج از کشور داشتند.
رمبرانت وین راین، پرتره مردی سالخورده، 1667
رمبرانت وین راین، هومر 1663
رمبرانت وین راین، <<ترونی>> مردی با کلاه لبه دار پر 1635-1640
رمبرانت ون راین، سرود ستایش شمعون 1631
گریت داو، <<مادر جوان>>، 1658
دیدگاه خود را بنویسید